Aktywny HR IV – HR oraz HRBP W ROLI SZEFA

2 DNIOWY WARSZTAT

UCZESTNICY NABYWAJĄ I DOSKONALĄ UMIEJĘTNOŚCI:

  • Rozumienia, definiowania i komunikowania specyficznej relacji szefa z podwładnymi (szczególnie przez szefów obejmujących nowe stanowisko),
  • Formułowania i przekazywania systemu wartości szefa oraz jego wymagań w stosunku do zespołu podwładnych, nazywania czytelnie reguł gry we wzajemnej współpracy,
  • Przekazywania i egzekwowania trudnych decyzji, oszczędzając swój czas i motywując podwładnych do wzięcia odpowiedzialności (wypracowanie i użycie modelu),
  • Nagradzania i karania pracowników z wykorzystaniem dużej puli motywacyjnej,
  • Radzenia sobie ze zjawiskiem marudzenia i „niedasizmu” ze strony pracowników,
  • „Odtruwania” osłabionych pracowników i pomagania im (a nie wyręczania) w samodzielnym rozwiązywaniu problemów,
  • Przekazywania użytecznych informacji zwrotnych, zamiast destrukcyjnych ocen,
  • Rozwiązywania konfliktów posługując się kategoriami interesów i problemów, a nie stanowisk i argumentów,
  • Wchodzenia w rolę mediatora, a nie sędziego w sytuacjach konfliktu interesu między podwładnymi, gdzie nie istnieje rozstrzygająca reguła.

 

W PROGRAMIE:

1. Zarządzanie i kierowanie – szef jako zawód:

  • Istota roli szefa, pomiędzy koleżeństwem a dystansem – szanse, zagrożenia i pułapki w budowaniu relacji z podwładnymi,
  • Szef jako lider - destrukcyjne i konstruktywne sposoby działania managera w relacjach z podwładnymi,
  • Jakie zmiany własnego wizerunku musi przeprowadzić by wejść w nową rolę? Trudności wynikające z „wybicia się” z własnego grona – zespołu/pracowników.

2. Efektywne przekazywanie trudnych decyzji – szef w polu decyzji:

  • Pułapki i szanse w przekazywaniu trudnych komunikatów podwładnym,
  • Efektywne komunikowanie poleceń i wdrażanie trudnych decyzji z uwzględnieniem motywacji podwładnych,
  • Sposoby zarządzania ludźmi dostosowywane do indywidualnych preferencji podwładnych, które zwiększają efektywność managera,
  • Zasady dotyczące skutecznego delegowania zadań oraz różnych metod przekazywania kompetencji wspierające postawy odpowiedzialnego zaangażowania się w ich realizację po stronie podwładnych,
  • Zmniejszanie ryzyka wchodzenia w dyskusję i podważania zasadności trudnych decyzji szefa przez podwładnych.

3. Motywowanie pracowników – system wartości szefa, algorytmy egzekwowania i stosowania sankcji oraz doceniania podwładnych:

  • Definiowanie i komunikowanie podwładnym swojego systemu wartości, kluczowych interesów oraz użytecznych dla szefa reguł współpracy z Zespołem,
  • Istotne czynniki, które mają wpływ na wzrost motywacji do działania oraz warunki, których spełnienie jest konieczne do maksymalnej motywacji pracowników,
  • Algorytmy stosowania sankcji i doceniania, pozwalające motywować podwładnych, budować ich odpowiedzialność oraz wzmacniać wizerunek szefa w ich podwładnych,
  • Rozszerzenie listy możliwych sankcji i dolegliwości oraz nagród i sposobów doceniania w odniesieniu do wiedzy na temat specyficznych motywatorów podwładnych. Zmniejszanie poczucia bezradności szefa w obliczu potrzeby negatywnych i pozytywnych reakcji na zachowania pracowników.

4. Szef w polu negocjacji:

  • Ćwiczenie używania algorytmu negocjacji WIN-WIN, który umożliwia wychodzenie z impasu w obliczu rozbieżnych stanowisk, wciąganie podwładnych i współpracowników do współpracy oraz szukanie rozwiązań problemów w duchu współpracy i kształtowania odpowiedzialnych postaw.
  • Pułapki oraz szanse w sposobach rozwiązywania codziennych sytuacji konfliktowych z podwładnymi i współpracownikami.

5. Szef w sytuacji prośby:

  • Jak rozmawiać z przełożonym, współpracownikami oraz podwładnymi, kiedy mogę ich jedynie o coś poprosić?
  • Ćwiczenie stosowania  algorytmu od "prośby do negocjacji",  który wymusza postawę odpowiedzialności i zjednuje przełożonego do współpracy.

6. Radzenie sobie ze spadkiem motywacji w zespole:

  • Jak przeciwstawiać się osłabnięciu entuzjazmu u pracowników oraz mobilizować ich do działań w obszarach, na które mają wpływ ?
  • Algorytm radzenia sobie z narzekającymi i pracownikami i zjawiskiem „niedasizmu” w Zespole.
  • Metody „odtruwania” i wzmacniania motywacji podwładnych oraz przeciwstawiania się destrukcyjnym przejawom osłabiania osób z Zespołu.

7. Szef w roli mediatora.

  • Jak rozwiązywać konflikty w zespole, „zmuszając” podwładnych do współpracy i odpowiedzialnej postawy?
  • Jak wykorzystywać twórczy potencjał konfliktów, wspierając zachowania konstruktywne oraz postawę „nie zamiatania trudnych spraw pod dywan”?

 

 

Comments are closed.