Konstruktywna komunikacja
- 1 warsztat
- Świadectwo ukończenia
Warsztat ten przeznaczony jest dla:
- Szefów rozumiejących potrzebę budowania wysokich standardów komunikacyjnych w swoich zespołach.
- Osób odpowiedzialnych za kształtowanie dojrzałych postaw pracowników wobec nieuchronnych konfliktów w codziennej współpracy.
- Managerów i ich zespołów, dbających o zbudowanie i wdrożenie konstruktywnych standardów radzenia sobie z sytuacjami konfliktowymi w codziennej współpracy.
- Osób w Organizacji odpowiedzialnych za jakość wzajemnej współpracy w zespołach i pomiędzy nimi.
- Zarządzających , którzy chcą usprawniać sposoby komunikacji oraz rozwiązywania potencjalnych konfliktów w swoich zespołach i między nimi.
Tematyka:
- „Narzędzia” komunikacyjne w praktyce.
- Budowanie dobrej relacji ze współpracownikami w zespole.
- Konstruktywna komunikacja w praktyce.
- Wychodzenie z impasów i sytuacji konfliktowych w duchu partnerskiego porozumienia.
- Udzielanie i przyjmowanie konstruktywnego feedbacku w zespole.
- Wciąganie partnerów do współpracy mimo możliwego oporu z ich strony.
- Asertywność w codziennej współpracy.
- Definiowanie i komunikowanie własnych intencji i interesów zaangażowanych w współpracę.
- Zdobywanie wiedzy o poszczególnych osobach w zespole.
W PROGRAMIE:
Kluczowe narzędzia komunikacyjne
- Odsłanianie intencji, emocji oraz interesów szefa – przeciwdziałanie destrukcyjnym projekcjom współpracowników,
- Trudne pytania – zdobywanie ważnych informacji o współpracownikach oraz podejmowanie ważnych/trudnych tematów,
- Aktywne słuchanie i słyszenie – rozpoznawanie i Parafraza interesów partnerów, zapobieganie nieporozumieniom oraz u otwieranie drogi do różnych sposobów zaspokajania potrzeb pracownika.
Model negocjacji nastawionych na współpracę.
Sztuka udzielana konstruktywnych informacji zwrotnych (feedback).
Konstruktywne i destrukcyjne sposoby komunikacji w codziennych sytuacjach z wykorzystaniem modelu Analizy Transakcyjnej, (tworzenie wspólnej listy takich zachowań).
Sztuka wciągania do współpracy wychodząc „z pola prośby”.
Asertywność we współpracy
- Sztuka odmawiania, bez tracenia możliwości dalszej, dobrej współpracy,
- Radzenie sobie z zachowaniami naruszającymi granice psychologiczne i strefę osobistą (stawianie granic),
- Zamiana oceny na opinię.
Zdefiniowanie swoich interesów do współpracowników i przełożonego odnośnie codziennej współpracy.
Stworzenie listy możliwych intencji przydatnych do komunikowania podczas „stałych fragmentów gry” w zespołach w codziennej współpracy.
Inicjowanie prośby o wsparcie ze strony przełożonego lub współpracowników przy realizacji zadań.
Inicjowanie trudnych rozmów z przełożonymi lub współpracownikami (np. doprecyzowywanie ich nastawienia do pracownika przy nieczytelnych reakcjach z ich strony).
„Tramwaj komunikacyjny”, wzajemne udzielanie sobie informacji zwrotnych (pozytywnych i negatywnych) w kontekście doświadczeń z codziennej współpracy z osobami w zespole.
„ Konferencja prasowa”, zdobywanie nowej wiedzy na temat poszczególnych osób z zespołu z użyciem „trudnych pytań”.