Niezbędnik Managera - 2 warszaty
Psychologiczne aspekty zarządzania
- 2 warsztaty
- Świadectwo ukończenia
Zbiór użytecznych standardów reagowania w „stałych fragmentach gry” w relacjach managera z podwładnymi. Wychodzenie ze swojego obszaru komfortu i rutyny w relacjach z pracownikami oraz poszukiwanie i uwzględnianie adekwatnych dla nich źródeł motywacji.
Mikołaj Uzunow
Coach, CEO
Warsztaty te przeznaczone są dla:
- Szefów szukających sposobów ograniczania swojego stresu oraz ryzyka wikłania się w trudne sytuacje z podwładnymi, poprzez stosowanie sprawdzonych „narzędzi” w „stałych fragmentach gry” w relacjach z nimi.
- Managerów, którzy chcąc kształtować odpowiedzialne postawy u swoich podwładnych, gotowi są wziąć odpowiedzialność za rzetelne wywiązanie się ze swojej roli.
- Szefów szukających skutecznych metod docierania do motywacji swoich podwładnych.
- Doświadczonych szefów pragnących poszerzyć swoje spojrzenie na psychologiczne aspekty relacji szef-podwładny, jak również szefów wywodzących się z grupy dotychczasowych współpracowników oraz rozpoczynających swoją karierę zawodową w tej roli.
Tematyka:
- Rozumienie i adekwatne wykorzystywanie specyfiki roli szefa w relacjach z podwładnymi
- Sposoby czytelnej komunikacji z podwładnymi
- Delegowanie zadań w obliczu oporu ze strony pracowników
- Budowanie postaw odpowiedzialnych wobec wyzwań i pojawiających się problemów
- Budowanie autorytetu w oparciu o wartości szefa
- Obszary motywacji pracowników
- Radzenie sobie z marudzeniem, “niedasizmem” i zjawiskiem “zatrucia” motywacji
- Pozafinansowe karanie i nagradzanie
- Wychodzenie z impasu w oparciu o rozumienie wspólnych interesów
- Wciąganie do współpracy
- Mediacje konfliktów
Warsztat I
Komunikacja – podstawowe narzędzia budowania dobrego kontaktu z podwładnym:
- Odsłanianie intencji, emocji oraz interesów szefa – przeciwdziałanie destrukcyjnym projekcjom u podwładnych,
- Trudne pytania – zdobywanie ważnych informacji o podwładnym oraz podejmowanie ważnych/trudnych tematów,
- Aktywne słuchanie i słyszenie – rozpoznawanie i Parafraza interesów podwładnego, zapobieganie nieporozumieniom oraz otwieranie wielu możliwości do zaspokojenia potrzeb pracownika.
Zarządzanie i kierowanie – szef jako zawód:
- Istota roli szefa, pomiędzy koleżeństwem a dystansem – szanse, zagrożenia i pułapki w budowaniu relacji z podwładnymi,
- Szef jako lider – destrukcyjne i konstruktywne sposoby działania managera w relacjach z podwładnymi,
- Jakie zmiany własnego wizerunku musi przeprowadzić by wejść w nową rolę? Trudności wynikające z „wybicia się” z własnego grona – zespołu/pracowników.
- Szef „z jajami”, „z ikrą” – Główne zadania, jakie ma do wykonania manager oraz warunki , które musi spełnić, aby maksymalnie wykorzystać swoje możliwości i potencjał stając się liderem w oczach pracowników.
Efektywne przekazywanie trudnych decyzji – szef w polu decyzji:
- Pułapki i szanse w przekazywaniu trudnych komunikatów podwładnym,
- Efektywne komunikowanie poleceń i wdrażanie trudnych decyzji z uwzględnieniem motywacji podwładnych,
- Sposoby zarządzania ludźmi, dostosowywane do indywidualnych preferencji podwładnych, które zwiększające efektywność managera,
- Zasady dotyczące skutecznego delegowania zadań oraz różnych metod przekazywania kompetencji zwiększając postawy odpowiedzialnego zaangażowania się w ich realizację po stronie podwładnych,
- Zmniejszanie ryzyka wchodzenia w dyskusję i podważania zasadności trudnych decyzji szefa przez podwładnych.
Motywowanie pracowników – system wartości szefa, algorytmy egzekwowania i stosowania sankcji oraz doceniania podwładnych
- Definiowanie i komunikowanie podwładnym swojego systemu wartości, kluczowych interesów oraz użytecznych dla szefa reguł współpracy z Zespołem,
- Istotne czynniki, które mają wpływ na wzrost motywacji do działania oraz warunki, których spełnienie jest konieczne do maksymalnej motywacji pracowników,
- Algorytmy stosowania sankcji i doceniania, pozwalające motywować podwładnych, budować ich odpowiedzialność oraz wzmacniać wizerunek szefa w oczach podwładnych.
- Rozszerzenie listy możliwych sankcji i dolegliwości oraz nagród i sposobów doceniania w odniesieniu do wiedzy na temat specyficznych motywatorów podwładnych. Jak nie czuć się bezradnym w obliczu potrzeby negatywnych i pozytywnych reakcji szefa na zachowania pracowników?
Warsztat II
Szef w polu negocjacji
- Ćwiczenie używania algorytmu negocjacji WIN-WIN, który umożliwia wychodzenie z impasu w obliczu rozbieżnych stanowisk, wciąganie podwładnych i współpracowników do współpracy oraz szukanie rozwiązań problemów w duchu współpracy i kształtowania odpowiedzialnych postaw.
- Pułapki oraz szanse w sposobach rozwiązywania codziennych sytuacji konfliktowych i rozbieżnymi interesami stron.
Szef w sytuacji prośby
- Jak rozmawiać z przełożonym, współpracownikami oraz podwładnymi, kiedy mogę ich jedynie o coś poprosić?
- Ćwiczenie używania algorytmu od prośby do negocjacji, który wymusza postawę odpowiedzialności i zjednuje przełożonego do współpracy.
Radzenie sobie ze spadkiem motywacji w zespole
- Jak przeciwstawiać się osłabnięciu entuzjazmu u pracowników oraz mobilizować ich do działań w polu, na który mają wpływ ?
- Algorytm radzenia sobie z narzekającymi i pracownikami i zjawiskiem „niedazsizmu” w Zespole.
- Metody „odtruwania” i wzmacniania motywacji podwładnych oraz przeciwstawiania się destrukcyjnym przejawom osłabiania osób z Zespołu.
Szef w roli mediatora
- Jak rozwiązywać konflikty w zespole, „zmuszając” podwładnych do współpracy i odpowiedzialnej postawy?
- Jak wykorzystywać twórczy potencjał konfliktów wspierając zachowania konstruktywne oraz postawę „nie zamiatania trudnych spraw pod dywan”?