Niezbędnik Managera - 2 warszaty

Psychologiczne aspekty zarządzania

  • 2 warsztaty
  • Świadectwo ukończenia

Zbiór użytecznych standardów reagowania w „stałych fragmentach gry” w relacjach managera z podwładnymi. Wychodzenie ze swojego obszaru komfortu i rutyny w relacjach z pracownikami oraz poszukiwanie i uwzględnianie adekwatnych dla nich źródeł motywacji.

Mikołaj Uzunow
Coach, CEO

Warsztaty te przeznaczone są dla:

  • Szefów szukających sposobów ograniczania swojego stresu oraz ryzyka wikłania się w trudne sytuacje z podwładnymi, poprzez stosowanie sprawdzonych „narzędzi” w „stałych fragmentach gry” w relacjach z nimi.
  • Managerów, którzy chcąc kształtować odpowiedzialne postawy u swoich podwładnych, gotowi są wziąć odpowiedzialność za rzetelne wywiązanie się ze swojej roli.
  • Szefów szukających skutecznych metod docierania do motywacji swoich podwładnych.
  • Doświadczonych szefów pragnących poszerzyć swoje spojrzenie na psychologiczne aspekty relacji szef-podwładny, jak również szefów wywodzących się z grupy dotychczasowych współpracowników oraz rozpoczynających swoją karierę zawodową w tej roli.

Tematyka:

  • Rozumienie i adekwatne wykorzystywanie specyfiki roli szefa w relacjach z podwładnymi
  • Sposoby czytelnej komunikacji z podwładnymi
  • Delegowanie zadań w obliczu oporu ze strony pracowników
  • Budowanie postaw odpowiedzialnych wobec wyzwań i pojawiających się problemów
  • Budowanie autorytetu w oparciu o wartości szefa
  • Obszary motywacji pracowników
  • Radzenie sobie z marudzeniem, „niedasizmem” i zjawiskiem „zatrucia” motywacji
  • Pozafinansowe karanie i nagradzanie
  • Wychodzenie z impasu w oparciu o rozumienie wspólnych interesów
  • Wciąganie do współpracy
  • Mediacje konfliktów

Warsztat I

Komunikacja – podstawowe narzędzia budowania dobrego kontaktu z podwładnym:

  • Odsłanianie intencji, emocji oraz interesów szefa – przeciwdziałanie destrukcyjnym projekcjom u podwładnych,
  • Trudne pytania – zdobywanie ważnych informacji o podwładnym oraz podejmowanie ważnych/trudnych tematów,
  • Aktywne słuchanie i słyszenie – rozpoznawanie i Parafraza interesów podwładnego, zapobieganie nieporozumieniom oraz otwieranie wielu możliwości do zaspokojenia potrzeb pracownika.

Zarządzanie i kierowanie – szef jako zawód:

  • Istota roli szefa, pomiędzy koleżeństwem a dystansem – szanse, zagrożenia i pułapki w budowaniu relacji z podwładnymi,
  • Szef jako lider – destrukcyjne i konstruktywne sposoby działania managera w relacjach z podwładnymi,
  • Jakie zmiany własnego wizerunku musi przeprowadzić by wejść w nową rolę? Trudności wynikające z „wybicia się” z własnego grona – zespołu/pracowników.
  • Szef „z jajami”, „z ikrą” – Główne zadania, jakie ma do wykonania manager oraz warunki , które musi spełnić, aby maksymalnie wykorzystać swoje możliwości i potencjał stając się liderem w oczach pracowników.

Efektywne przekazywanie trudnych decyzji – szef w polu decyzji:

  • Pułapki i szanse w przekazywaniu trudnych komunikatów podwładnym,
  • Efektywne komunikowanie poleceń i wdrażanie trudnych decyzji z uwzględnieniem motywacji podwładnych,
  • Sposoby zarządzania ludźmi, dostosowywane do indywidualnych preferencji podwładnych, które zwiększające efektywność managera,
  • Zasady dotyczące skutecznego delegowania zadań oraz różnych metod przekazywania kompetencji zwiększając postawy odpowiedzialnego zaangażowania się w ich realizację po stronie podwładnych,
  • Zmniejszanie ryzyka wchodzenia w dyskusję i podważania zasadności trudnych decyzji szefa przez podwładnych.

Motywowanie pracowników – system wartości szefa, algorytmy egzekwowania i stosowania sankcji oraz doceniania podwładnych

  • Definiowanie i komunikowanie podwładnym swojego systemu wartości, kluczowych interesów oraz użytecznych dla szefa reguł współpracy z Zespołem,
  • Istotne czynniki, które mają wpływ na wzrost motywacji do działania oraz warunki, których spełnienie jest konieczne do maksymalnej motywacji pracowników,
  • Algorytmy stosowania sankcji i doceniania, pozwalające motywować podwładnych, budować ich odpowiedzialność oraz wzmacniać wizerunek szefa w oczach podwładnych.
  • Rozszerzenie listy możliwych sankcji i dolegliwości oraz nagród i sposobów doceniania w odniesieniu do wiedzy na temat specyficznych motywatorów podwładnych. Jak nie czuć się bezradnym w obliczu potrzeby negatywnych i pozytywnych reakcji szefa na zachowania pracowników?

Warsztat I​I

Szef w polu negocjacji

  • Ćwiczenie używania algorytmu negocjacji WIN-WIN, który umożliwia wychodzenie z impasu w obliczu rozbieżnych stanowisk, wciąganie podwładnych i współpracowników do współpracy oraz szukanie rozwiązań problemów w duchu współpracy i kształtowania odpowiedzialnych postaw.
  • Pułapki oraz szanse w sposobach rozwiązywania codziennych sytuacji konfliktowych i rozbieżnymi interesami stron.

Szef w sytuacji prośby

  • Jak rozmawiać z przełożonym, współpracownikami oraz podwładnymi, kiedy mogę ich jedynie o coś poprosić?
  • Ćwiczenie używania algorytmu od prośby do negocjacji, który wymusza postawę odpowiedzialności i zjednuje przełożonego do współpracy.

Radzenie sobie ze spadkiem motywacji w zespole

  • Jak przeciwstawiać się osłabnięciu entuzjazmu u pracowników oraz mobilizować ich do działań w polu, na który mają wpływ ?
  • Algorytm radzenia sobie z narzekającymi i pracownikami i zjawiskiem „niedazsizmu” w Zespole.
  • Metody „odtruwania” i wzmacniania motywacji podwładnych oraz przeciwstawiania się destrukcyjnym przejawom osłabiania osób z Zespołu.

Szef w roli mediatora

  • Jak rozwiązywać konflikty w zespole, „zmuszając” podwładnych do współpracy i odpowiedzialnej postawy?
  • Jak wykorzystywać twórczy potencjał konfliktów wspierając zachowania konstruktywne oraz postawę „nie zamiatania trudnych spraw pod dywan”?