Budowanie i praca z Zespołem
Psychologiczne aspekty zarządzania
- 1 warsztat
- Świadectwo ukończenia
Zbiór użytecznych standardów reagowania w „stałych fragmentach gry” w relacjach managera z zespołem podwładnych. Sposoby rozumienia dynamiki procesu grupowego w budowaniu i współpracy z zespołem. Wychodzenie ze swojego obszaru komfortu i rutyny w relacjach z zespołem oraz utrzymywanie wysokiego poziomu jego motywacji.
Mikołaj Uzunow
Coach, CEO
Warsztat ten przeznaczony jest dla:
- Szefów budujących i zarządzających zespołem podwładnych.
- Managerów, którzy chcą lepiej rozumieć dynamikę tworzenia się i relacje w zespole oraz efektywnie nim zarządzać.
- Szefów szukających sposobów ograniczania swojego stresu oraz ryzyka wikłania się w trudne sytuacje z podwładnymi, poprzez stosowanie sprawdzonych „narzędzi” w „stałych fragmentach gry” w relacjach z zespołem podwładnych.
- Managerów, którzy chcąc kształtować odpowiedzialne postawy w swoich zespołach, gotowi są wziąć odpowiedzialność za rzetelne wywiązanie się ze swojej roli.
- Szefów szukających skutecznych metod utrzymywania wysokiej motywacji w zespołach, którymi zarządzają.
- Doświadczonych szefów pragnących poszerzyć swoje spojrzenie na psychologiczne aspekty współpracy z zespołem podwładnych.
Warsztat skoncentrowany jest na uczeniu i trenowaniu:
- Umiejętności wykorzystywania mechanizmów procesu grupowego.
- Diagnozowania etapu rozwoju zespołu podwładnych.
- Rozumienia wpływu zmiany na rynek, branżę, firmę, zespół oraz szefów.
- Reagowania z dystansem i zrozumieniem na niewygodne dla siebie i destrukcyjne zachowania grupy, aby pomagać jej osiągać większą dojrzałość i samodzielność.
- Wykorzystywania puli wspólnie wypracowanych pomysłów, odruchów i algorytmów działania na konkretne sytuacje zebrań zespołu w różnych fazach: zależność, różnicowanie, kryzys odpowiedzialności, atak na lidera.
- Doskonalenia logiki i atrakcyjności prowadzonych przez szefów zebrań.
W programie:
Fazy rozwoju małej grupy i psychologiczne mechanizmy w zespole, które szef powinien wykorzystywać podczas kierowania i rozwijania swojego zespołu podwładnych (wykład i modele działania).
Symulowanie typowych i trudnych sytuacji szef – zespół (psychodramy grupowe) oraz dostarczenie algorytmów działania do sytuacji korekcyjnych.
Faza zależności:
- Radzenie sobie z biernością i brakiem aktywności grupy
- Konstruowanie doświadczeń aktywizujących zespół
- Budowanie poczucia bezpieczeństwa w zespole i podejmowanie trudnych tematów
- „Wymuszanie” przepływu ważnych informacji w grupie
Faza różnicowania:
- Radzenie sobie z nadaktywnością grupy
- Rozpoznawanie i wykorzystywanie nieformalnych ról grupowych
- Modelowanie używania informacji zwrotnych w miejsce destrukcyjnych ocen we wzajemnej komunikacji
- Wyznaczanie nowych, odpowiedzialnych zadań
Faza kryzysu odpowiedzialności (grupa narzekająca):
- Radzenie sobie z marudzeniem i narzekaniem „zatrutych” podwładnych
- Formułowanie problemów do wspólnego rozwiązania
- Kreowanie u podwładnych postawy “Dorosłego” i brania współodpowiedzialności za podjęte działania
- Wymierzanie sankcji za brak gotowości do współpracy i osłabianie kolegów
Atak na lidera:
- Bronienie autorytetu szefa w obliczu ataku grupy na lidera i nadmiarowych, osobistych pretensji podwładnych
- Wykorzystanie ataku na lidera na rzecz wzmocnienia grupy
- Przygotowanie się do nowej roli szefa po ataku na lidera
Faza nadzwyczajnej mocy grupy
- Wykorzystanie tej fazy na rzecz firmy i przygotowanie się do ostatniego etapu rozwoju grupy
Faza realnych możliwości.
Prowadzenie zebrań i szkoleń z wykorzystaniem potencjału grupy.
Planowanie realnych zmian w roli szefa